Springplank

Hoe Jop, Michiel en Luuk thuiskwamen in ICT

De presentatie die Jop, Luuk en Michiel ons gaven aan het einde van hun onboarding maakte wat los bij Shirley Houtsma. “Onbekend met het vakgebied en in korte tijd zoveel geleerd en zó enthousiast. Wat een gaaf verhaal vertelden ze! Dat zijn toch redenen om bij ons te komen werken en dat moéten we toch vertellen aan mensen die een baan zoeken?”, zei Shirley. Diezelfde middag deelde ze het volgende interview met ons.

ICT eigenlijk leuker!

“We waren behoorlijk onbekend met het vakgebied Quality Assurance in ICT”, aldus Jop: “We hebben vóór SYSQA nogal wat afgezocht; ik heb zelf de studie aardwetenschappen geprobeerd, maar ook bewegingswetenschappen en ook nog de leraarsopleiding wiskunde. In geen van die studies bleek ik echter te kunnen vinden wat ik zocht. Toen ik in een klein bedrijfje in aanraking kwam met webshops en het beheer daarvan, wilde ik verder kijken in de ICT. Maar dan wel graag met meerdere mensen samenwerken”.

Luuk valt hem bij: “Ik heb het gezocht in Politicologie, Technische Natuurkunde en Bestuur & Economie. Uiteindelijk realiseerde ik me dat ik de ICT keuzevakken eigenlijk leuker vond dan de hoofdvakken”. En ook Michiel merkte dat hij ICT eigenlijk veel interessanter vond dan de studie Sociologie die hij volgde. Hij heeft bij een bedrijf in cybersecurity een paar keer lezingen over ‘fake news’ mogen geven en werd bij die organisatie erg enthousiast over ICT.

Verrassend warme sfeer

Alle drie willen ze vooral praktisch bezig zijn en aanpakken. Nóg weer een studie zagen ze niet echt zitten. Ze zochten een manier waarop zij in de praktijk konden leren en snel van nut konden zijn in de maatschappij. En ze zochten naar een plek waar ze uitgedaagd worden, waar ze kunnen laten zien wat ze waard zijn. Online zoekend  op ’werken en leren’ kwamen ze SYSQA tegen.

Luuk vertelt enthousiast: “Ik heb in twee dagen echt de hele werkenbij-site van SYSQA doorgespit en ik werd daar steeds enthousiaster van. Tijdens onze studietijd zijn zowel Jop als ik actief geweest in onze studentenverenigingen. Daar werd eigen initiatief hogelijk gewaardeerd en hebben we veel geleerd over onszelf en over aanpakken. Het was heel fijn om daar met tastbare zaken bezig te zijn, veel samen te werken, en direct waarde te kunnen toevoegen. Dat zag ik terug op de site van SYSQA”. Nu, aan het einde van de onboarding is dat goede eerste gevoel niet alleen bevestigd, maar zelfs overtroffen.

Michiel: “De sfeer is verrassend, warmer dan van tevoren verwacht. In de afgelopen maand kwamen veel collega’s even kennismaken, even een praatje maken over wie wij zijn en over wie zij zijn.  Vrijwel iedereen drukte ons ook op het hart dat als we ergens mee zitten, we altijd bij ze kunnen aankloppen. Dat we altijd even kunnen bellen als we ergens niet uitkomen, ook als we al in een opdracht zitten”.

“Ja.” zegt Luuk: “Je kunt natuurlijk zeggen dat je een hechte organisatie bent, maar bij SYSQA ervaren we het ook echt zo. Er is veel oprechte interesse in ons, en men doet er alles aan om ons op ons gemak te stellen.”

"Er is veel oprechte interesse in ons, en men doet er alles aan om ons op ons gemak te stellen."

Luuk van der Krogt

In een maand heel veel geleerd

Ook over de inhoud van de onboarding zijn ze goed te spreken. Jop: “We hebben allerlei cursussen gevolgd, met onderwerpen variërend van communicatie tot cybersecurity. Tevens hebben we  een certificatie van SCRUM, IREB en TMAP gehaald”. (Red: deze hebben ze allemaal in één keer gehaald, chapeau!). Luuk: “Ik heb in de afgelopen maand waarschijnlijk meer geleerd dan in de jaren daarvóór bij elkaar!”

Het aanbod van trainingen tijdens de onboarding is bewust heel divers en behelst zowel communicatie, soft skills als de hardere skills van testen en programmeren. Jop: “Het aanbod was ruimer dan ik van tevoren had bedacht, en het is fijn om zoveel aspecten van het vakgebied te mogen zien. Ik ben vooral erg geboeid geraakt door Security. Iets wat zó actueel is, zó belangrijk, en tegelijkertijd nog zo onderbelicht lijkt in projecten.” Michiel voegt er aan toe dat hij het verbazingwekkend vindt dat men ervan uitgaat dat het zo’n vaart niet zal lopen met de ‘hackbaarheid’ van systemen.

Ook de training TMAP (software test management en technieken), waarin behoorlijk veel theorie wordt behandeld, is door het drietal als positief ervaren: “We hebben nu het vertrouwen om een testopdracht aan te gaan, doordat we weten hoe je dat aanpakt en weten welke factoren er allemaal meespelen.” 

Lekker praktisch

Het meest enthousiast zijn ze over de praktische invulling. Michiel: “Een scrumtraining die gericht was op toepassing in de praktijk, had voor ons enorme meerwaarde. En de casussen van TMAP waren ook heel leuk en interessant omdat je die situaties daadwerkelijk als tester kunt tegenkomen. Het is fijn om praktisch bezig te zijn tijdens de opleiding. Met opdrachten waarvan je denkt ‘Ja, dit zie ik mezelf echt wel doen, straks’.”  

In de trainingen is ook ruimte ingebouwd voor starters die al wat voorkennis hebben, of die sneller dan de rest door de stof gaan. Luuk had al enige ervaring met Java, dus voor hem heeft docent Maarten een extra stuk lesstof toegevoegd. Luuk: “Ik heb geleerd hoe je event-afhandeling in je code opneemt, dat kende ik nog niet.” Ook worden cursisten aangemoedigd om elkaar te helpen. Naast dat Luuk over events leerde, heeft hij zijn collega’s bijgestaan bij het onder de knie krijgen van de grondbeginselen van Java-programmering. Daar werden niet alleen Jop en Michiel beter van, maar ook Luuk zelf.

Leren van collega’s

Veel van de trainingen worden gegeven door collega’s die ervaring hebben in de praktijk. Jop: “Wat wij heel erg leuk vinden aan de verschillende presentaties, is dat het ons in contact heeft gebracht met heel veel verschillende collega’s. Zij vertelden ons graag over de uiteenlopende opdrachten waar zij mee bezig zijn. Dit geeft ons een goed beeld over wat ons te wachten staat. De passie waarmee dit verteld werd deed ons enthousiasme alleen maar groeien. Het lijkt ons alle drie ook erg leuk om hier in de toekomst aan te mogen bijdragen door in de onboarding zelf les te geven.”

Maar nu willen Jop, Luuk en Michiel eerst lekker aan de slag. Hun opgedane kennis inzetten en van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten.  En wij wensen hen daarbij heel veel plezier en succes!

Met dank aan Shirley Houtsma.